RTU pētnieki izstrādājuši jaunas dzelzceļa pretavāriju iekārtas

11. februāris, 2011
.
.
.

Rīgas Tehniskās universitātes (RTU) zinātnieki sadarbībā ar VAS «Latvijas dzelzceļš» izstrādājuši un izmēģinājuši eksperimentālu dzelzceļa pretavāriju iekārtu, kas automātiski apstādina vilcienu pirms luksofora gaismas aizliedzošā signāla gadījumos, kad mašīnists uz aizliedzošo signālu nereaģē.

11.02.2011. {RTUSOCICONS}

{denvideo www.youtube.com/watch?v=xyJjuF2rQnY}

RTU pētnieku izstrādātie lokomotīves signalizācijas iekārtu SAFE-R 3 un SAFE-R 4 prototipi nodrošina sakarus starp luksoforu un mašīnista kabīni, spēj raidīt brīdinājuma signālu, ja luksoforā ir aizliedzošais signāls, bet mašīnists uz to nereaģē. Iekārta arī aprēķina bremzēšanas ceļu un nosaka brīdi, kad vilcienam jāsāk bremzēt. Piebraucot bīstami tuvu luksoforam, mašīnists saņem brīdinājumu. Ja cilvēks uz to nereaģē, sistēma iedarbina vilciena bremzēšanas sistēmu. Tas nodrošina kļūdu mazināšanu uz dzelzceļa.

Iekārta ir pārbaudīta gan laboratorijas apstākļos, gan reālos – maznoslogotā dzelzceļa posmā pie Bolderājas. Eksperimentā uz dzelzceļa tika gūts apstiprinājums tam, ka RTU izstrādātās iekārtas darbojas, kā iecerēts, un netraucē mašīnista darbam – stāsta RTU Industriālās elektronikas institūta vadošais pētnieks Mihails Gorobecs.

Kā atzīst «Latvijas Dzelzceļa» attīstības direktors Māris Riekstiņš, Bolderājas tests bija īpašs nebijis gadījums arī «Latvijas Dzelceļa» vēsturē, jo uzņēmums tādu eksperimentu veicis pirmoreiz.

Vadoties pēc eksperimenta rezultātiem un LDz darbinieku norādēm, RTU Industriālās elektronikas un elektrotehnikas institūta un Dzelzceļa transporta institūta pētnieki iekārtas pilnveidos. Zinātnieki cer, ka viņu darbs ieinteresēs kādu no lielajiem ražotājiem, kas piegādā iekārtas dzelzceļa nozares uzņēmumiem, un visiem kopā izdosies spert vēlvienu soli tā dēvētā cilvēciskā faktora mazināšanai.

Šādas pretavāriju iekārtas nepieciešamas, lai nākotnē novērstu smagasdzelzceļa avārijas, kādas 2005. gada 2. februārī notika Rīgas pasažierustacijā, saduroties elektrovilcienam Lielvārde – Rīga un pasažieru vilcienam Maskava – Rīga, vai 2008. gada 20. decembrī – Ventspils stacijā, saduroties diviem kravas vilcieniem.

Jau ziņots, ka, sākot ar 2010. gada 6. oktobri, katru trešdienu plkst. 19.15 LNT raidījuma «Tautas balss» laikā pus gada garumā tiks demonstrēti sižeti par RTU zinātnieku radītajām inovācijām.

Visus RTU – LNT inovāciju sižetus skatīt šeit.

RTU Informācijas centrs

Kopīgot rakstu

Informācija par rakstu

Publikācijas datums

11. februāris, 2011 plkst. 9:39

Līdzīgi raksti

Universitāte

Jaunumi