Optisko šķiedru sensori uzrauga ceļu kvalitāti

16. novembris, 2020
.
.

Problēma
Slikta ceļu kvalitāte ceļa seguma bojājumu, nepietiekamas vai neatbilstošas uzturēšanas dēļ apdraud satiksmes drošību. 

Risinājums
Ceļa segumā iestrādāti optisko šķiedru sensori ļauj noteikt gan to, kā dažādu smagumu automašīnas un satiksmes intensitāte deformē ceļu klājumu, gan mērīt ceļa klājuma temperatūru, ļaujot precīzi noteikt, kad ceļus nepieciešams apstrādāt ar, piemēram, pretslīdes materiāliem. 

RTU Elektronikas un telekomunikāciju fakultātes doktorantūras studenta pētījumā optiskās šķiedras sensori iestrādāti ceļa segumā uz vairākiem valsts nozīmes autoceļiem. Pasaulē tā nav bieži izmantota prakse, jo process ir komplicēts, turklāt optiskās šķiedras ir trausls materiāls, bet ceļu segumi tiek būvēti tā, lai izturētu desmitiem tonnu smaga svara. RTU zinātnieki un inženieri pastiprinājuši sensoru izturību pret mehānisku un termisku ietekmi, bet, lai ceļa būves laikā tos nesabojātu, ievietojuši tos zemākos ceļa seguma slāņos zem asfalta. 

Ilgtermiņa ietekme 
Dažādi sensori jau pašlaik tiek izmantoti satiksmes monitorēšanai, ceļu uzraudzībai, brīvo vietu reģistrēšanai autostāvvietās. Taču tie ir atkarīgi no elektrības padeves. Optisko šķiedru sensori ir pasīvi jeb tiem nav vajadzīga elektrobarošana. Turklāt tie ir imūni pret elektromagnētisko intervenci, proti, mērījumos nav iespējamas kļūdas, ko var radīt netālu esošas elektrības līnijas vai iekārtas. Līdz ar to šādu sensoru izmantojums ceļu kvalitātes monitorēšanā un laicīgā potenciālo risku novēršanā, samazinot uz ceļiem notiekošo negadījumu skaitu, ir plašs. 

Kopīgot rakstu

Informācija par rakstu

Publikācijas datums

16. novembris, 2020 plkst. 11:05

Universitāte