Zinātnieku un uzņēmēju sadarbību veicina stereotipu laušana

28. novembris, 2017
.
.
.

Zinātnieku un industrijas attiecības kļuvušas ievērojami ciešākas, tomēr inovācijas ātrākai nonākšanai tirgū vajag vairāk tulku, kuri zinātnieku valodu spētu pārtulkot uzņēmējam.

«Zinātnieks ir radīts tam, lai strādātu zinātnē, viņš izpēta visus sīkumus un smalkumus, bet uzņēmējs uz konkrēto lietu, īpašību, materiālu skatās no cita skatu punkta – cik tas izmaksās, kā to saražot, kā to pārdot, vai varēs eksportēt. Ir par maz cilvēku, kuri ir pa vidu un kuri spētu pārtulkot zinātnieku valodu uzņēmējam. Jo vairāk būs šādu cilvēku, jo lielāka iespēja, ka inovācijas nonāks tirgū,» Latvijas Radio raidījumā «Zināmais nezināmajā» pauž Rīgas Tehniskās universitātes (RTU) Rūdolfa Cimdiņa Rīgas biomateriālu inovāciju un attīstības centra pētniece Arita Dubņika. Viņa atzīst, ka zinātniekam nav viegli par savu inovāciju, piemēram, pastāstīt īsi, jo viņam vai viņai svarīga ir katra detaļa, kas izpētīta, lai gan labi saprotams, ka pretim sēdošais uzņēmējs grib dzirdēt svarīgāko.

Kopumā sadarbību starp zinātniekiem un uzņēmējiem ir vērtējama ar plus zīmi, tā būtiski mainījusies pēdējo gadu laikā, uzsver RTU Inovāciju un tehnoloģiju pārneses centra vadītāja Laila Eliņa. «Šajā jomā sāku darboties pirms 20 gadiem, tad situācija bija citāda. No uzņēmēju puses bija liela neuzticība – ko tad universitātes var izdarīt. Arī zinātniekiem bija aizdomu pilna attieksme, ka idejas var tikt nozagtas. Tagad situācija ir mainījusies, universitātes ir pierādījušas savu kompetenci, prasmi, tām ir cilvēkresursi – daudz jaunu, spējīgu, aktīvu, zinošu augstas klases zinātnieku. Uzņēmēji to augstu novērtē, īpaši lielie industrijas pārstāvji. Arī industrijā pēdējo piecu gadu laikā liela uzmanība vērsta uz savu zinātniski pētniecisko struktūrvienību izveidi. Uzņēmēji saprot, ka, tikai ieviešot jaunas tehnoloģijas un attīstoties, būs iespējams konkurēt gan vietējā, gan starptautiskā vidē.» L. Eliņa teic, ka Latvija ir inovatīva valsts, arī RTU raksturojama kā viena no inovatīvām universitātēm, jo zinātniskās idejas komercializācijas un tehnoloģijas pārnese ir viens no RTU būtiskiem uzstādījumiem. Sadarbībā ar uzņēmumiem, uzņēmumiem aktuālu problēmu risināšanā RTU ir spēcīga – ik gadu sadarbība notiek ar ap 300 Latvijas un starptautisko uzņēmumu. Viņa min atsevišķus Latvijas uzņēmumus - «Latvenergo», «Latvijas finieris», «Latvijas Valsts meži», «Madara» utt. Vienlaikus viņa velta atzinīgus vārdus arī citām Latvijas augstskolām, kuras arī aktīvi darbojas tehnoloģiju pārneses jomā, zinātnieku un uzņēmēju sadarbības veicināšanai. Augstskolas arī savstarpēji sadarbojas, piedāvājot uzņēmējiem kompetentāko risinājumu viņu problēmām.

L. Eliņa pauž, ka inovācijai nav vienas definīcijas, ir dažādi skaidrojumi, turklāt tie mainās līdz ar izmaiņām sociāli ekonomiskos apstākļos, tehnoloģiju attīstību. Tomēr viens gan ir nemainīgs - inovācija ir process, kā rezultātā jaunas idejas vai tehnoloģijas tiek īstenotas tirgū pieprasītā un konkurētspējīgā produktā vai pakalpojumā. «Jauns, nelietots, neraksturots – tā ir inovācija,» papildina A. Dubņika.

Latvijas Radio 1 raidījums «Zināmais nezināmajā»

Kopīgot rakstu

Informācija par rakstu

Raksta autors

RTU Sabiedrisko attiecību departaments

Publikācijas datums

28. novembris, 2017 plkst. 11:07

Līdzīgi raksti

Universitāte

Jaunumi