Studentu piedāvājums biznesa problēmām – nākotnes tendencēs balstīts

13. augusts
.
.

Rīgas Tehniskās universitātes (RTU) Dizaina fabrika aicina uzņēmumus iesaistīties inovācijas platformā «Demola Latvia» un saņemt studentu izstrādātus perspektīvus un inovatīvus risinājumus biznesa izaicinājumiem. Nepilnu divu gadu laikā studenti uzņēmumiem piedāvājuši 39 risinājumus. 

«Demola Latvia» ir sadarbības platforma studentiem, uzņēmumiem un universitātēm, kas dod iespēju studentiem strādāt uz rezultātu orientētā reālā biznesa vidē, bet uzņēmumiem – bez augsta finansiāla riska, izmantojot atvērtās inovācijas modeli, ienest kompānijā jaunas kompetences un idejas, kuras ikdienā traucē ģenerēt nepieciešamība visu uzmanību veltīt akūtajiem procesiem. Līdzšinējā «Demola Latvia» darbība bijusi veiksmīga – licencēti 44% no starpdisciplināru un starptautisku studentu komandu izstrādātajiem risinājumiem, studentiem atlīdzībā par paveikto darbu izmaksāti 25 tūkst. eiro. 

No šī rudens «Demola Latvia» tiks īstenota jaunā kvalitātē. Tā būs daļa no ERAF līdzfinansētā projekta Nr. 1.1.1.3/18/A/001«RTU inovāciju granti studentiem», kas vērsts uz studentu inovatīvās domāšanas un uzņēmējspēju attīstību. «Demola Latvia» RTU īstenos sadarbībā ar Latvijas Universitāti (LU). 

Iesaistījušies 32 uzņēmumi

RTU Dizaina fabrika aicina uzņēmumus iesaistīties «Demolā», iegūstot inovatīvus un nākotnes tendencēm atbilstošus risinājumus, informāciju par klientu vēlmēm un vajadzībām, kā arī veidiem, kā piesaistīt un noturēt darbiniekus. Dalība «Demolā» uzņēmumiem arī palīdz veidot modernas un inovatīvas kompānijas tēlu.

Šogad uzņēmumiem ir jāpiedāvā problēmsituācijas, kas sasaucas ar galveno tendenci – «gudrāki» produkti un pakalpojumi, kas apvieno jaunās tehnoloģijas un ekoloģiskāku pieeju ērtākai, efektīvākai, konkurētspējīgākai, ilgtspējīgākai un videi nekaitīgākai lietošanai. 

Iepriekšējās trīs sezonās, kad RTU «Demolu» īstenoja sadarbībā ar LU un Latvijas Investīciju un attīstību aģentūru (LIAA), platformā iesaistījās 32 Latvijas kompānijas un organizācijas, piemēram, «KPMG», «SEB banka», «Starptautiskā lidosta Rīga», «Tet», «Latvijas Dzelzceļš», «Swedbank», «Amserv Motors», «Inbox.lv», «Tieto Latvia», «Omniva», «Bite», Paula Stradiņā Klīniskā universitātes slimnīca, Nodarbinātības valsts aģentūra u. c. Atsevišķi uzņēmumi aicinājuši studentu komandas risināt pat vairākas problēmsituācijas. Kopumā risināšanai tika piedāvātas 39 problēmsituācijas, 17 risinājumus uzņēmumi licencēja. Jauniešu – nākotnes darbinieku, millenium paaudzes – skatījums uz problēmām ir galvenais ieguvums no dalības «Demolā», iepriekš atzinuši vairāku uzņēmumu pārstāvji. 

Palīdzēt ieraudzīt nākotni

RTU Būvniecības inženierzinātņu fakultātes maģistrantūras students Jānis Beķers lēmumu par dalību «Demolā» pieņēma pēc kāda citas sezonas dalībnieka ieteikuma, jo vēlējies pats saprast, kas tas ir un ko tur dara. Viņš dalību vērtē kā izdevušos un plāno turpināt attīstīt vienu no idejām, kas radās, izstrādājot risinājumu gaļas pārstrādes uzņēmuma «Forevers» definētajai problēmsituācijai. 

Uzņēmums no studentu komandas vēlējās saņemt redzējumu par iespējamiem nākotnes produktiem un pakalpojumiem savā nozarē. Piedāvāto risinājumu – automātus, kur klientiem pieejama veselīga un jau pagatavota maltīte, – uzņēmums novērtēja atzinīgi un iegādājās. 

J. Beķers atzīst, ka risinājuma izstrāde nebija viegla, tomēr komanda ar to tikusi galā. Tā kā «Demolas» komandas tiek veidotas no dažādas pieredzes, kultūras, interešu, domāšanas veida un arī dažādu valstu studentiem, ir nepieciešams atrast kopēju valodu un vienoties par darbu sadali, lai tiktu sasniegts rezultāts. Tas ir izaicinoši un ļoti interesanti vienlaikus, saka J. Beķers. Viņš komandā primāri koncentrējies uz ideju ģenerēšanu un prezentēšanu. 

Viegli nav bijis arī tāpēc, ka problēmsituācija bija definēta diezgan vispārīgi, pastāvēja interpretācijas iespējas. Apmeklējot veikalus, pētot nākotnes mehanizācijas potenciālu un vēsturiskas izmaiņas ēdināšanas kultūrā, izzinot konkurentus un veicot aptaujas, komanda nonākusi pie secinājuma, ka primāri uzmanība jāvelta laika izmantošanas paradumu maiņai. Proti, sagaidāms, ka arvien pieaugs pieprasījums pēc viegli pieejamiem gataviem ēdieniem, skaidro J. Beķers. Lai piesaistītu gados jaunus patērētājus, jāpārdomā šāda ēdiena piedāvāšana ne tikai sabiedriskās vietās, bet arī publiskos pasākumos un festivālos, viņš piebilst. 

«Mums ir ārkārtīgi svarīgs studentu viedoklis, jo šī paaudze pēc pāris gadiem veidos ekonomiski aktīvo Latvijas iedzīvotāju kodolu, viņi veidos gan Latvijas ekonomiku, gan būs mūsu klienti. Viņi noteiks tendences, un jau šobrīd ieskicē paradumus, kurus ir vērts integrēt risinājumos šodien,» «Forevers» Tirgus izpētes un produktu attīstības nodaļas vadītājs Nikolajs Pogodins pamato, kādi ir uzņēmuma ieguvumi, strādājot ar studentiem. 

Uzņēmumam ir svarīgi uzzināt jauniešu ieteikumus, jo studenti ir nākotnes klienti, un, balstoties uz to, kā jaunieši uztver konkrētus produktus, kāda ir viņu attieksme pret dažādu gaļas produktu lietošanu, kādi ir ikdienas iepirkšanās un maltīšu paradumi, «Forevers» ieguvis zināšanas par šo klientu segmentu. «Mēs saņēmām daudzus apstiprinājumus par mūsu novērojumiem, kāds varētu būt nākotnes tirgus un klientu paradumi. Mēs kā gaļas pārstrādes uzņēmums un mazumtirgotājs jau tagad strādājam pie tā, lai nākotne nebūtu pārsteigums, bet gan gaidīts rezultāts,» uzsver N. Pogodins.

Viņu pozitīvi pārsteigusi studentu aktīvā iesaistīšanās projektā. Studentus iedvesmojis darbs un viņi bijuši gatavi piedalīties konkrēto ideju ieviešanā arī pēc projekta pabeigšanas. «Pie tam daži studenti turpina sadarboties ar mūsu uzņēmumu jau pavisam citos projektos. Esam atraduši labus sadarbības partnerus,» saka N. Pogodins. 

Risināt reālu kompāniju reālas problēmas

Savukārt J. Beķers, jautāts, vai un kam viņš ieteiktu piedalīties «Demolā», saka: saka: «Vairāk vai mazāk nestrādājošiem studentiem. Ja gribi sasniegt rezultātu un risinājumu pārdot, ir intensīvi jāstrādā, jāvelta projektam ne mazāk par stundu dienā. Daudz laika prasa savstarpējā komunikācija, apspriešanās. Protams, daudz kas ir atkarīgs no komandas, cik azartiski, spējīgi un pieredzes bagāti ir tās dalībnieki.»

RTU Mašīnzinību, transporta un aeronautikas fakultātes students Gatis Matīss Zeltiņš, kurš darbojās vienā komandā ar J. Beķeri, uzsver, ka lielākais ieguvums «ir pieredze strādāt ar reāla uzņēmuma reālu problēmsituāciju, jo līdz šim lielākā daļa zināšanu, ko devusi universitāte, ir ļoti teorētiskas. Tādēļ, strādājot ar šādu uzdevumu, tu saproti, ka dari kaut ko, kas kādreiz, iespējams, būs noderīgs pasaulei.» Pēc piedalīšanās «Demolā» viņš kļuva par RTU Dizaina fabrikas prototipēšanas darbnīcas «theLAB» praktikantu, jo jūtas piederīgs cilvēku grupai, kam patīk radīt jaunas lietas. 

Atbalsta un apmāca

Gan risinājuma izstrādei, gan pašizaugsmei lieti noderējušas mācības, lekcijas un darbnīcas, ko «Demolas» laikā piedāvājusi RTU Dizaina fabrika, saka J. Beķers. Īpaši viņš izceļ iespēju gūt praktiskas zināšanas. Arī G. M. Zeltiņš norāda, ka lekcijas un mācības bijušas noderīgas, īpaši tajās dzirdēto viņš novērtējis brīdī, kad komanda sapratusi tai uzticēto uzdevumu un virzienu, kurā jāvirzās, lai rastu risinājumu. Sākotnēji uzdevums radījis apjukumu, bet, tiekot tam pāri, rezultāts viņu pārsteidzis. Viņš priecājas, ka risinājuma izstrādē varēja likt lietā tehnisko domāšanu un izstrādāt idejas jaunai iekārtai. Viņu arī gandarī, ka uzņēmums labi uztvēris risinājumu, kas kā puzles gabaliņš iederas uz reālās pasaules situācijas fona. 

Palīdzīgu roku devusi komandas koordinatore. «Ļoti interesanti bija nodarbībās dzirdēt par citiem «Demolas» projektiem, pie kuriem strādāja cilvēki, un ar kādām problēmām viņi saskārās darba gaitā,» atzīst students. Atsaucīgs bijis arī uzņēmums, kas deva ieskatu ēdiena ražošanas procesā – komandai bija iespēja apmeklēt «Forevers» ražotni, lai iepazītu gaļas produktu ražošanu no A līdz Z. Uzņēmums arī sniedza atbildes uz dažādiem jautājumiem par ēdiena industriju, sniedza vērtējumu komandas izvēlētajam risinājumam jau izstrādes gaitā. 

Plānots, ka septembrī studenti varēs sākt pieteikties dalībai «Demolas» 2019. gada rudens sezonā. Piesakoties viņiem būs jāizvēlas savām interesēm un kompetencēm atbilstošākā no uzņēmumu definētajām problēmsituācijām. Tiks izveidotas starpdisciplināras un starptautiskas studentu komandas, kas saņems 3000 eiro lielu stipendiju, lai trīs mēnešu laikā radītu inovatīvus risinājumus. Komandām tiks nodrošinātas lekcijas un praktiskās nodarbības, dažādu nozaru ekspertu, mentoru un komandas koordinatoru atbalsts, kā arī infrastruktūra risinājumu izstrādei.

Pieteikšanās uzņēmumiem.   

Informācija Facebook.

Demola.
 

Kopīgot rakstu

Universitāte

Informācija par rakstu

Raksta autors

RTU Sabiedrisko attiecību departaments

Publikācijas datums

13. augusts plkst. 12:09

Līdzīgi raksti

Ziņas

_