RTU zinātnieks automatizē studiju procesu, izveidojot digitālus laboratoriju darbu stendus

16. decembris, 2020
.
.
.
Rīgas Tehniskās universitātes Elektrotehnikas un vides inženierzinātņu fakultātes Industriālās elektronikas un elektrotehnoloģiju katedras profesors Pēteris Apse-Apsītis.

Rīgas Tehniskās universitātes (RTU) Elektrotehnikas un vides inženierzinātņu fakultātes (EVIF) studenti gūst praktiskas iemaņas un veic laboratorijas darbus digitāli, izmantojot speciāli aprīkotus stendus, ko veido profesors Pēteris Apse-Apsītis. Iespēja praktizēties attālināti ir aktuāla Covid-19 pandēmijas laikā, kad klātienes kontakti epidemioloģiskās drošības dēļ ir ļoti ierobežoti. Stendus varētu izmantot arī darbinieku kvalifikācijas celšanai uzņēmumos un intereses veidošanai par inženierzinātnēm skolēnos. 

Inženierzinātņu studentiem pilnvērtīgas izglītības iegūšanai ļoti būtisks ir darbs laboratorijās ar speciālām iekārtām, praktiskie darbi, prakse. EVIF Industriālās elektronikas un elektrotehnoloģiju katedras profesors P. Apse-Apsītis uzsver, ka, mainoties jauniešu paradumiem, ir jāmainās arī studiju procesam. Jaunieši informāciju uztver citādāk nekā viņu priekšteči, viņi visu vēlas ātri, īsi un dinamiski, garās teorētiskās lekcijās ir sarežģīti noturēt viņu uzmanību. Teorētiskās zināšanas viņi nereti nesaista ar reālo dzīvi un, pabeiguši studijas, nezina, kā iegūtās zināšanas izmantot.

Lai vairotu studentos lielāku izpratni, piedāvātu iespēju jauniegūtās zināšanas uzreiz praktiski lietot, mācīties darot un iesaistoties zināšanu radīšanas procesā, P. Apses-Apsīša vadībā fakultātē izveidoti vairāki digitālie stendi laboratorijas darbu veikšanai – tie ļauj attālināti veikt mērījumus uz reālām iekārtām un analizēt iegūtos datus. 

«Mēs runājam par jaunu inženierizglītības paradigmu un digitalizāciju. Ar digitalizāciju parasti saprot birokrātisko papīru un procesu digitalizāciju. Tā ir daļēja digitalizācija. Šī ir pilna digitalizācija – ar interneta palīdzību studentiem ir pieejami teorētiskie un lekciju materiāli, kā arī īsi videoklipi. Digitālie laboratorijas stendi ir aprīkoti ar sensoriem, komandu izpildelementiem, tīmekļkamerām, internetu. Studenti var attālināti un sev ērtā laikā īstenot dažādus uzdevumus, būtībā apgūt kursu individuāli,» skaidro profesors. 

Atšķirībā no klātienes, kur ierobežota stendu skaita dēļ lielākoties praktiskie darbi jāveic grupās, strādājot attālināti, studenti var darbus veikt individuāli, uzlabojot savas prasmes. Rezultātu salīdzināšana un pārbaude ir automatizēta, kas izslēdz iespēju krāpties, ietaupa arī mācībspēku laiku. Lielākais izaicinājums ir studiju kursu materiāla sagatavošana, jo klasiskie elektrotehnikas kursi ir jāpapildina ar šodienas digitālās elektrotehnikas saturu.

Digitālo laboratorijas stendu lietojums ir plašs. Tos iespējams izmantot industrijā, lai paaugstinātu nodarbināto kvalifikāciju vai piedāvātu pārkvalificēties, kā arī citās izglītības iestādēs, lai iepazīstinātu skolēnus ar inženierzinātnēm un radītu viņos lielāku interesi.

Turpinās jaunu stendu izstrāde. Stendu automatizācijā tiek iesaistīti arī studenti, kuri tādējādi iegūst jaunas zināšanas.  

RTU Elektrotehnikas un vides inženierzinātņu fakultāte piedāvā iegūt zināšanas par enerģijas ražošanu, pārvadi un sadali, procesu automatizāciju, kā arī par racionālu energoresursu izmantošanu un mūsdienīgu vides pārvaldību.

Par P. Apses-Apsīša veikumu 16. decembrī ziņo arī TV3 raidījums «900 sekundes».

Kopīgot rakstu

Informācija par rakstu

Raksta autors

RTU Sabiedrisko attiecību departaments

Publikācijas datums

16. decembris, 2020 plkst. 11:22

Līdzīgi raksti

Universitāte

Jaunumi