RTU zinātnieki attīsta tehnoloģiju bitumena un asfaltbetona ražošanai, izmantojot nolietotu riepu un pārstrādātas plastmasas maisījumu

14. oktobris
.
.
RTU Materiālzinātnes un lietišķās ķīmijas fakultātes Polimērmateriālu institūta vadošā pētniece Tatjana Ivanova, Polimērmateriālu institūta direktors Jānis Zicāns un Būvniecības inženierzinātņu fakultātes Ceļu un tiltu katedras vadošais pētnieks Viktors Haritonovs ar partneriem pie eksperimentālā ceļa posma Jelgavas novada Vilces pagastā, kas uzbūvēts, izmantojot ar gumijas-polimēra kompozītmateriālu modificētu bitumenu un asfaltbetonu. Foto - Antra Danberga, RTU

Rīgas Tehniskās universitātes (RTU) zinātnieki pilnveido tehnoloģiju bitumena un asfaltbetona ražošanai no nolietotām auto riepām. Lai uzlabotu asfaltbetona ražošanas un ekspluatācijas īpašības, bitumenam līdz ar riepu granulām tiek pievienota arī pārstrādāta plastmasa. Pārbaudot tehnoloģiju reālos apstākļos, Vilces pagastā tapis jau otrais eksperimentālais ceļa posms. 

«Pirmais ceļa posms, kur asfaltbetons tika modificēts ar riepu granulām, tika ieklāts pirms gada. Tā ekspluatācija apliecina, ka inovatīvais ceļa segums ir elastīgāks un noturīgāks pret plaisu un risu veidošanos,» norāda RTU Būvniecības inženierzinātņu fakultātes Ceļu un tiltu katedras vadošais pētnieks Viktors Haritonovs. 

Viņa vadībā turpinās tehnoloģijas pilnveide. Apvienojot kompetences ar RTU Materiālzinātnes un lietišķās ķīmijas fakultātes Polimēru materiālu tehnoloģijas katedras zinātniekiem, izstrādāta jauna «recepte» bitumena un asfaltbetona modificēšanai ar hibrīdu kompozītmateriālu, ko veido gumijas granulas un polimērs. Abas izejvielas iegūtas no atkritumiem, RTU zinātniekiem turpinot piedāvāt risinājumus lietderīgai veco autoriepu un plastmasas atkritumu izmantošanai, kas vairo aprites ekonomikas un ilgtspējas principus ceļu būves nozarē.

Lai tehnoloģiju verificētu, sadarbībā ar SIA «Ceļu būvniecības sabiedrība «IGATE»» izgatavota eksperimentāla bitumena un asfaltbetona partija un ieklāts jau otrais ceļa posms Jelgavas novada Vilces pagastā. Uzņēmumam ir infrastruktūra modificēta bitumena un asfaltbetona ražošanai. 

«2021. gadā bitumena masai pievienojām 15% modifikatora, šogad ar hibrīdo modifikatoru aizstājām lielāku daļu – 20% bitumena. Laboratoriski pētījumi apstiprina izstrādātās bitumena modifikācijas tehnoloģijas uzlabojumus. Proti, materiāls ir ražošanai pievilcīgāks ar vēl labākām elastības īpašībām,» stāsta V. Haritonovs. Viņš piebilst, ka ir būtiski izstrādāt tādu materiālu, ko uzņēmumiem būtu ērti ieviest ražošanā.

RTU sadarbojas ar Lietuvas un ASV zinātniekiem un uzņēmumiem. Pētījums par bitumena un asfaltbetona sastāva modificēšanu ar nolietotu automašīnu riepu granulām, ko RTU zinātnieki pērn īstenoja sadarbībā ar Latvijas Riepu apsaimniekošanas asociāciju, piesaistīja ārvalstu profesionāļu interesi. ASV uzņēmums «Rubbintec Inc.», kas patentējis gumijas vulkanizācijas tehnoloģiju, un Lietuvas kompānija «Polylema UAB» uzaicināja RTU zinātniekus iesaistīties ES fondu līdzfinansētā programmā «Promotion of scientific research, experimental development and innovation» (projekta numurs 01.2.1-LVPA- K-856-01-0233). Projektā Lietuvā uzbūvēta riepu gumijas pārstrādes rūpnīca, kurā tiek ražoti gumijas–polimēra modifikatori. «Esam gandarīti par RTU zinātnieku veikumu. Ceru, ka ceļu būves uzņēmumi, bitumena ražotāji būs ieinteresēti izmantot jauno tehnoloģiju,» pauž SIA «Rubbintec» rīkotājdirektors Anatolijs Trumpels. 

RTU zinātnieku veikumu, izstrādājot modificētu bitumena un asfaltbetona sastāvu, Latvijas Zinātņu akadēmija atzina par vienu no nozīmīgākajiem 2021. gada zinātnes sasniegumiem.

Ceļa posmā Jelgavas novadā ieklāj inovatīvu asfaltbetonu

Kopīgot rakstu

Informācija par rakstu

Raksta autors

RTU Sabiedrisko attiecību departaments

Publikācijas datums

14. oktobris plkst. 10:36

Līdzīgi raksti

Universitāte

Jaunumi