RTU veicina industrijas iesaistīšanos pētniecības rezultātu komercializācijā

7. aprīlis
.
.

Rīgas Tehniskā universitātes (RTU) Dizaina fabrika aicina doktorantus, pēcdoktorantus un uzņēmumus sadarboties, veicinot pētījumu komercializāciju un zinātņietilpīgas uzņēmējdarbības attīstību.

Līdz 17. aprīlim doktorantūras studenti un industrijas pārstāvji tiek aicināti pieteikties dalībai komercializācijas apmācībās zinātniekiem «Co.Lab». Doktoranti var pieteikties, aizpildot anketu http://ej.uz/CoLab2020, bet industrijas pārstāvji – https://ej.uz/CoLabIndustrijai

Ieguvumi abām pusēm

«Co.Lab» mērķis ir attīstīt un sekmēt pētniecības un komercdarbības sektoru ciešāku sadarbību, iesaistot jauno zinātnieku – doktorantu pētniecības procesā biznesa līderus, paralēli nodrošinot pētījuma komerciālā rakstura izvērtējamu un jaunā zinātnieka uzņēmējspēju un inovatīvās domāšanas veicināšanu. Industrijas pārstāvjiem šī programma piedāvā apgūt un izmantot nebijušas darba metodes, savukārt jaunajiem pētniekiem dod plašāku skatījumu uz to, kā viņu paveiktais varētu materializēties. Doktoranti, piedaloties programmā, var saņemt 228 eiro lielu ikmēneša stipendiju. Programma ilgs no maija līdz septembrim.

««Co.Lab» galvenais ieguvums ir iespēja sadarboties ar industrijas pārstāvi, lai noskaidrotu un attīstītu idejas biznesa potenciālu. Šī ir veiksmīga sadarbība, jo visas iesaistītās puses ir ieguvēji. Apmācību laikā gūtas vērtīgas zināšanas, kas noderēs arī nākotnē un palīdzēs novērtēt turpmāko zinātnisko pētījumu rezultātu komercializācijas iespējas,» atzīst Anete Smoča, RTU Materiālzinātnes un lietišķās ķīmijas fakultātes Dizaina tehnoloģiju institūta doktorante, zinātniskā asistente. Viņa piedalījās pirmajā «Co.Lab» sezonā, attīstot ideju par kaņepju šķiedras izmantošanu biodegradējamu polimēra kompozītu izgatavošanā modes industrijai. Viņa turpina sadarbību ar industrijas partneri, mārketinga eksperti Alisi Piziku un, izmantojot citus atbalsta instrumentus, tuvina savu ideju tirgum.

A. Smoča labi pārzina savu jomu, tādēļ sadarbība bija produktīva, bija viegli kopā ar viņu izstrādāt inovācijas komercializācijas plānu, vērtē A. Pizika. «Es domāju, ka palīdzēju viņai paskatīties uz viņas izstrādātās inovācijas potenciālu plašāk, lai atrastu industriju un produktu, kur viņas izstrādātais materiāls būtu viskonkurētspējīgākais. Palīdzēju arī ideju validēt, veicot potenciālo klientu un industrijas ekspertu intervijas. «Co.Lab» laikā izmantotā metodoloģija palīdzēja izvēlēties tirgus segmentu, izstrādāt biznesa modeli un sagatavoties pičam,» viņa norāda. Savukārt par lielākajiem ieguvumiem sev viņa nosauc gūto pieredzi: «Man bija interesants pats process – darbs ar «Co.Lab» izvēlēto metodoloģiju un komercializācijas ideju, kura ir saistīta ar ilgtspējīgu dizainu un produktu. Paralēli lasīju un pētīju ilgtspējīgu materiālu priekšrocības un iespējas, jo šī tēma man ir ļoti interesanta.» A. Pizikai ir profesionāla interese par mārketingu, ilgtspēju un jaunuzņēmumu vidi.

Novērtē kā efektīvu

A. Pizika aicina arī citus uzņēmumus un industrijas profesionāļus sadarboties ar RTU Dizaina fabriku «Co.Lab» vai citās programmās. «Jebkuram uzņēmumam un profesionālim ir vērtīgi izkāpt no ierastās vides, lai paskatītos uz lietām plašāk vai no cita rakursa. Ja arī dalība programmā nenes cerētos rezultātus, ir iegūti kādi secinājumi, jaunas zināšanas vai insights, kurus var izmantot savā profesionālajā darbībā vai projekta attīstīšanā. Pienesums, kuru dod uzņēmums studentu darba pieredzes bagātināšanai vai industrijas pārstāvis, palīdzot komercializēt zinātnieka ideju, ir ieguldījums Latvijas sabiedrības nākotnē,» pārliecināta A. Pizika.

Arī citi industrijas pārstāvji, kuri jau iesaistījušies programmā, to vērtē pozitīvi. ««Co.Lab» ir ļoti koncentrēta, bet tajā pašā laikā efektīva programma, kas dod sapratni, kādi izaicinājumi sagaida doktorantus, uzsākot komercializāciju. Man tā bija lieliska iespēja iepazīt mūsdienu talantus un iegūt labāku sapratni par viņu prasmēm, kā arī pašam atsvaidzināt specifiskas zināšanas par tehnoloģiju komercializācijas start-up modeļa funkcionalitāti koncentrētā veidā,» atzīst Gundars Ruza, startēģiskās vadības un finanšu pārvaldības parteris uzņēmējiem. Arī industriālais dizainers Jānis Beinerts piekrīt, ka «komercializācijas apmācību programma dod visaptverošu ieskatu un jaunas metodes biznesa plāna attīstības procesā, jaunus kontaktus un iespēju iepazīties ar progresīvi domājošiem cilvēkiem. Nākotnē ieguvums potenciāli var kļūt arī par līdzdalību pašā biznesā, ja tas tiek virzīts uz priekšu.» Savukārt uzņēmuma «Baltic Tolls» līdzdibinātājs Ģirts Zariņš īpaši novērtē apmācību programmā iegūto pieredzi jaunu ideju un tehnoloģiju validācijas metodēs. Viņš pauž, ka «Co.Lab» piedāvātās metodes ļoti kritiski ļauj izvērtēt savu produktu, kā arī rosina meklēt dažādus modeļus idejas komercializācijai un lietojumam tirgū. 

Attīsta dažādus risinājumus

Pirmajā «Co.Lab» sezonā doktorantu un industrijas pārstāvju sadarbībā attīstīti dažādi risinājumi, piemēram, telekomunikāciju pakalpojumu nodrošināšanai vietās, kur ir neiespējami vai finansiāli neizdevīgi ievilkt optisko šķiedru, tiek rosināts izmantot nepārtrauktu šķiedras bezvadu tiltu. Savukārt vietās, kur nav pieejama elektrobarošana, dažādu objektu, piemēram, tiltu un ceļu tehniskā stāvokļa uzraudzībai, apledojuma, berdu vai auto sastrēgumu monitorēšanai, tiek piedāvāts izmantot pasīvos optiskos sensorus. Piesaistot industrijas palīdzību, jaunie zinātnieki turpināja attīstīt arī tehnoloģiju augsnes uzlabošanai, samazinot izmaksas un palielinot humusvielu iznākumu, un iekārtu, kas palīdz pacientiem, kuri pēc amputācijas lieto palīglīdzekļus, novērtēt ādas apasiņotību, tādējādi novēršot iespējamas komplikācijas. Tāpat attīstīts risinājumu attālinātai mājdzīvnieku uzraudzībai un bezatlikumu modes prakses ieviešanai, samazinot šīs industrijas negatīvo ietekmi uz vidi. 

«Co.Lab» ir viena no vērienīgā projekta «Inovāciju granti studentiem» (ERAF līdzfinansētais projekts Nr. 1.1.1.3/18/A/001 «RTU inovāciju granti studentiem») aktivitātēm.

Lai attīstītu studentos inovatīvo domāšanu, jaunrades prasmes un uzņēmējspēju, RTU kopš pagājušā gada īsteno nebijušu projektu «Inovāciju granti studentiem». Visa līmeņa studentiem tiek piedāvāts iesaistīties dažādās aktivitātēs un pilnveidot uzņēmējspēju, sadarboties ar industriju, attīstīt agrīnas zinātņietilpīgas biznesa idejas, saņemt stipendiju un atbalsta grantu. Projektā RTU piedāvā septiņas aktivitātes. Piedaloties tajās, studenti var saņemt stipendiju – 200 eiro mēnesī (bakalaura un maģistra līmeņa studenti) vai 228 eiro mēnesī (doktoranti). Lai pieteiktos stipendijai, studentam ir jābūt sekmīgam un bez studiju parādiem. 2019. gadā RTU inovāciju grantu aktivitātēs iesaistījās 137 studenti, stipendijās viņiem tika izmaksāti 244,9 tūkstoši eiro. Papildu informācija – https://www.rtu.lv/inovaciju-granti

Universitāte

Informācija par rakstu

Raksta autors

RTU Sabiedrisko attiecību departaments

Publikācijas datums

7. aprīlis plkst. 14:48

Līdzīgi raksti

Jaunumi

_