RTU absolvents rada tehnoloģiju nepārtrauktai pārtikas kvalitātes uzraudzīšanai

22. oktobris, 2019
.
.
.
Reinis Skorovs Eiropas Inovāciju un tehnoloģiju institūta (EIT) zināšanu kopienas «EIT Food» jauno ideju/jaunuzņēmumu konkursa «Inovāciju balva» finālā. Foto: Andra Marta Babre

Rīgas Tehniskās universitātes absolvents Reinis Skorovs biznesā pārvērš bakalaura darbā radītu tehnoloģiju, kas ļauj precīzi izsekot temperatūras izmaiņām pārtikas produkta ražošanā un pārvadāšanā, tā samazinot zaudējumus un riskus veselībai.

«Kedeon Solutions» attīsta biznesa ideju par sensoru tīklu un platformu temperatūras izmaiņu izsekošanai reāllaikā. To jau izmanto vairāki pārtikas ražošanas un loģistikas uzņēmumi, izdevies piesaistīt arī pirmās riska investīcijas 40 tūkst. eiro apmērā. Tehnoloģija arvien tiek pilnveidota, ieklausoties klientu vajadzībās, un optimizēta. «Mēs mācāmies savu produktu,» saka biznesa idejas autors R. Skorovs.

Šogad viņš ieguva bakalaura diplomu RTU, kur studēja Datorzinātnes un informācijas tehnoloģijas fakultātē. Janvārī viņš sāks studijas RTU Rīgas Biznesa skolā programmā «Executive MBA», kas apvieno Ziemeļamerikas un Eiropas tradīcijas uzņēmējdarbības vadības izglītībā. R. Skorovs, kurš jau izveidojis veiksmīgu starptautiski strādājošu uzņēmumu «Monetizr», saka, ka «tā ir viena no labākajām izvēlēm Latvijā, domājot, kur mācīties tālāk. Esmu jau guvis tehnisku izglītību RTU, bet darba pienākumi šobrīd vairāk saistās ar vadīšanu. Iepriekšējā uzņēmumā izaugām līdz 12 darbiniekiem, bet ir būtiska atšķirība, kā pareizi vadīt uzņēmumu ar 12 darbiniekiem vai uzņēmumu ar 40, 50 vai 100 darbiniekiem. Studējot šajā programmā, tiek piedāvāti mācību braucieni uz ārvalstīm, kur tiekties ar interesējošās biznesa nozares uzņēmumiem un veidot kontaktus,» skaidro R. Skorovs.

Ar starptautisku pieredzi

R. Skorovs uzaudzis un mācījies Vācijā, uz kurieni kopā ar ģimeni pārcēlies jau bērnībā. Skolas laikā aktīvi spēlējis hokeju, kas ļāva nonākt Austrijā un ASV. Smagas kājas traumas dēļ gan nav piepildījies plāns par studijām ASV, izmantojot sporta stipendiju. Lai gan profesionāla sportista karjera nebija viņa mērķis, pēc kājas traumas R. Skorovs īsti nezinājis, ko darīt tālāk. «Nolēmu atbraukt uz Latviju. Es nebiju mācījies latviešu valodu, man joprojām vieglāk ir rakstīt vācu valodā. Līdz tam Latvijā uzturējos apmēram nedēļu gadā, lai apciemotu vecvecākus. Bija jau septembra otrā nedēļa, bet pieteicos studijām RTU un mani uzņēma,» viņš turpina. Paralēli studijām R. Skorovs drīz atradis darbu kādā Latvijā strādājošā Vācijas uzņēmumā, kuri meklēja programmētājus ar latviešu un vācu valodas zināšanām. Uzņēmumā viņš arī satika līdzīgi domājošos, ar ko kopā piedalījās vairākos hakatonos, pēcāk izveidoja uzņēmumu «Monetizr». «Uzņēmums, izmantojot blokķēdes tehnoloģiju, monitizē spēļu lietotājus,» teic R. Skorovs. Proti, programma pēta datorspēļu uzvedības algoritmus, piedāvājot viņiem ar spēli saistītus papildu produktus, bonusus utt. «Monetizr» piedalījies divās akcelerācijas programmās ASV – «Uptech Ideas» Ohaio štatā, kas ļāva aktivizēt pirmo produkta versiju, piesaistīt pirmos klientus un nopelnīt pirmos līdzekļus, un prestižajā «TechStars». «Monetizr» ir pirmais Latvijas uzņēmums, kas absolvējis šo biznesa inkubatoru. Neilgi pēc inkubācijas programmas noslēgšanas uzņēmums piesaistīja 1,2 milj. ASV dolāru lielas investīcijas. Kompānijai ir ofisi Rīgā, Atlantā un Sanfrancisko, tā turpina augt, bet R. Skorovs tagad aktīvi pievērsies «Kedeon Solutions» biznesa idejas attīstīšanai. «Šā gada sākumā izlēmu, ka jāpabeidz bakalaura studijas, kas bija iepauzētas, kamēr Amerikā attīstīju biznesu. Sapratu, ka nepabeigšu studijas, nekoncentrējoties tām. Bakalaura darba izstrādes laikā jau novēroju interesi par tehnoloģijas izmantošanu, tāpēc bija tikai loģiski sākt attīstīt biznesu. Nebija speciāli plānots, ka iešu no iepriekšējā uzņēmuma prom un dibināšu jaunu, tā organiski sanāca, satiekoties ieinteresētiem cilvēkiem un pēcāk arī risku investīciju fondam, kas ieguldīja 40 tūkst. eiro,» viņš atzīst.

Lai nebūtu risku veselībai un biznesam

Arī «Kedeon Solutions» ideja balstās blokķēdes tehnoloģijā, jo, kā saka, R. Skorovs, viņu un kolēģus Ronaldu Sovas un Kristapu Mikasenoku neinteresē spekulatīvas darbības ar kriptovalūtām, bet gan pašas tehnoloģijas iespējas. Pie katras preču paletes vai dārgāku produktu gadījumā pat pie katra preču iepakojuma tiek pievienots neliels temperatūras sensors. Sensori savstarpēji izveido teritoriālo tīklu (mesh network). Savukārt ražotnē, kravas automašīnās, noliktavās, vairuma un mazumtirdzniecības vietās tiek izvietotas bāzes stacijas. Produktu pārvietojot no ražotnes uz tirdzniecības vietu, teritoriālais tīkls savienojas ar tuvāko bāzes staciju, līdz ar to nevienā brīdī visā piegādes ķēdē reāllaika temperatūras mērījumi netiek pārtraukti. Turklāt, sensoru iekārtu iegūtie dati uzreiz tiek nodoti un glabāti blokķēdē, izslēdzot iespēju ar tiem manipulēt, darbības principu skaidro RTU absolvents. Līdz šim katra ķēdē iesaistītā persona temperatūras mērījumus veica pati, apliecinot, ka tie ir veikti un ir korekti. Atklājoties, ka produkts ir bojāts, šobrīd ir grūti pārbaudīt, kurā posmā noticis pārkāpums, kurš ir vainīgs, viņš teic. Izpētē ar pirmajiem klientiem konstatēts, ka riska situācijas rodas brīžos, kad atbildība mainās no viena uzņēmuma uz otru, piemēram, loģistikas uzņēmums preci atved, kamēr tā tiek izkrauta, tiek pārsniegta ieteicamā uzglabāšanas temperatūra. «Mūsu tehnoloģija parāda neefektīvās vietas ķēdē, ļauj izsekot precei visos posmos,» viņš turpina. Temperatūras datiem un temperatūras vēsturei preču ražotāji un pārdevēji var ļaut piekļūt arī patērētājiem, piemēram, izvietojot QR kodu uz preces. Pārtikas ražotāji šo iespēju redz kā mārketinga rīku, saka R. Skorovs.

«EIT Food» padara ideju redzamu

««Kedeon Solutions» mērķis ir padarīt pārtikas piegādes ķēdi pārskatāmu, bet pašu pārtiku drošu. ASV katru gadu bojātas pārtikas dēļ tiek hospitalizēti 120 tūkst. cilvēku, bet 3000 iet bojā. Ja šādas problēmas ir attīstītā valstī ir stingru regulējumu, tad kādas iespējas ir Āzijā, kur dažādi noteikumi un kontrole ir salīdzinoši agrīnā stadijā?» tā RTU absolvents. Āzija ir «Kedeon Solutions» nākotnes tirgus.

Šobrīd biznesa idejas attīstītājiem ir zināšanas, kā darboties Eiropas un ASV tirgū, pirmie klienti ir no Latvijas un Austrijas pārtikas ražotājiem un loģistikas kompānijām. ASV tirgū R. Skorovam ir kontakti, pieredze, zināšanas par biznesa kultūru. Viņš stāsta, ka tur ir vieglāk pārliecināt investorus un piesaistīt līdzekļus, arī naudas piesaistes noteikumi jaunuzņēmumam izdevīgāki, taču ir risks «neiemācīsies savu produktu – visi ir laipni, tieši nekritizē. Latvijā var pateikt: «Tavs produkts nav tirgum vajadzīgs.» Kritikas trūkums var traucēt atrast savu īsto produktu. Līdz ar to Latvijā var ātrāk saprast, kā produktam jāizskatās,» zina teikt «Kedeon Solutions» līdzdibinātājs. Uzņēmums plāno gada līdz divu gadu laikā savu tehnoloģiju, cieši sadarbojoties ar klientiem, pilnveidot, optimizēt, automatizēt visus procesus, un tad, piesaistot investīcijas, ieiet ASV tirgū.

Latvijā ir izdevies piesaistīt 40 tūkst. eiro lielas riska investīcijas. Tas lielā mērā izdevies, pateicoties Eiropas Inovāciju un tehnoloģiju institūta (EIT) zināšanu kopienas «EIT Food» jauno ideju/jaunuzņēmumu konkursam «Inovāciju balva» («Innovation Prize»), ko Latvijā šogad pirmo reizi organizēja RTU Dizaina fabrika. Piesakoties konkursam, ideja par sensoru tīklu un platformu temperatūras izmaiņu izsekošanai reāllaikā kļuva redzama interesentiem un investoriem. Investors «Kedeon Solutions» uzmeklēja pats.

RTU ir trīs EIT zināšanu un inovāciju kopienu dalībniece. «EIT Food» kontaktpunkts «EIT Food HUB Latvia» Latvijā tika izveidots šā gada pavasarī, tā aktivitātes organizē RTU Dizaina fabrika sadarbībā ar Rīgas Stradiņa universitāti, Latvijas Lauksaimniecības universitāti, Pārtikas un veterināro dienestu un Pārtikas drošības, dzīvnieku veselības un vides zinātnisko institūtu BIOR. Veidojot ciešas saites starp patērētājiem, uzņēmumiem, jaunuzņēmumiem, pētniekiem un studentiem, «EIT Food» atbalsta inovācijas un ilgtspējīgas ekonomikas iniciatīvas, kas vairo piekļuvi kvalitatīvai pārtikai, uzlabo vidi un veselību, kā arī rada jaunas darbavietas un palielina Eiropas konkurētspēju.

Informācija par rakstu

Raksta autors

RTU Sabiedrisko attiecību departaments

Publikācijas datums

22. oktobris, 2019 plkst. 16:04

Līdzīgi raksti

Universitāte

Jaunumi