Artūrs Zeps: Kā izaudzināt inženierus

9. aprīlis, 2018
.
.
.
Artūrs Zeps, foto - no RTU arhīva

Latvijas tautsaimniecības attīstību turpina ietekmēt neatbilstība starp darbaspēka pieprasījumu un piedāvājumu. Joprojām ir speciālistu pārpalikums humanitārajās un sociālajās zinātnēs, bet trūkst inženierzinātņu, dabaszinātņu un informācijas tehnoloģijas profesionāļu. Lai šo disproporciju mazinātu, steidzami ir jāiegulda gan skolēnu izglītībā, ieinteresējot viņus eksaktajās un dabaszinātnēs, gan augstskolām jāizveido jaunajām darba tirgus prasībām atbilstošs studiju piedāvājums, gan arī jāsakārto augstākās izglītības struktūra, koncentrējot resursus, lai tos pēc iespējas efektīvāk varētu izmantot studiju procesā. Šādu viedokli portālā Delfi.lv pauž Rīgas Tehniskās universitātes (RTU) attīstības prorektors Artūrs Zeps. 

Viņš uzskata — jaunieši inženierzinātnes neizvēlas dažādu iemeslu dēļ, bet visbiežāk — vai nu tāpēc, ka īsti nezina, ko dara inženieri, vai arī tāpēc, ka vispārizglītojošajā skolā nav pietiekamā līmenī apguvuši eksaktos un dabaszinību priekšmetus, lai tos tālāk spētu studēt augstskolā. 

Lai aizpildītu šo izpratnes trūkumu, A. Zeps aicina skolās skaidrot, ko dara inženieris, — ka tā ir radoša profesija, jo inženieris rada jaunas sistēmas un produktus. Viņš iesaka, balstoties uz veiksmīgiem piemēriem, rādīt, kāda ir inženiera karjera, kādas ir izaugsmes iespējas dažādos uzņēmumos, kādas iespējas veidot pašam savu uzņēmumu, kurā ražot paša radītus produktus. 

«Sabiedrība vēl neaizdomājas, cik liela nozīme nākotnē būs inženieriem — straujās tehnoloģiju izaugsmes un mākslīgā intelekta attīstības dēļ aizvien vairāk darba tirgū būs vajadzīgi cilvēki, kas gan paši rada jaunus produktus un tehnoloģijas, gan apkalpo sarežģītās iekārtas. Par šīm nākotnes perspektīvām skolās ir jāstāsta jau tagad, skaidrojot, ka nākotnes darba tirgū bez matemātikas, fizikas un ķīmijas zināšanām nevarēs iztikt un lielākas izaugsmes un karjeras perspektīvas būs tiem, kuri spēs strādāt ar gudrām mašīnām un robotiem,» uzskata A. Zeps. 

Viņš arī rakstā aicina vispārizglītojošajās skolās nopietni pievērsties eksakto un dabaszinātņu izglītībai, jo pretējā gadījumā liela daļa jauniešu pēc 9. klases joprojām iet vieglāko ceļu, un, vidusskolu absolvējot, vairs nevar studēt inženierzinātnes un augstās tehnoloģijas tieši nepietiekamās zināšanu bāzes dēļ.  

Tāpat A. Zeps iesaka augstskolām savas programmas pielāgot darba tirgus vajadzībām un atjaunot studiju saturu, ņemot vērā digitalizāciju un tehnoloģiju attīstību. Tāpat vienlīdz svarīgi ir veidot īpašu augstskolu piedāvājumu talantīgiem jauniešiem, kuri studēt atnāk ar pamatīgāku zināšanu bāzi salīdzinājumā ar vienaudžiem. Īpašās studiju programmas būtu viens no instrumentiem, kā talantīgos jauniešus piesaistīt Latvijas augstskolām.

Artūra Zepa raksts «Kā izaudzināt inženieri» (Delfi.lv, 08.04.2018.)
 

Kopīgot rakstu

Informācija par rakstu

Raksta autors

RTU Sabiedrisko attiecību departaments

Publikācijas datums

9. aprīlis, 2018 plkst. 16:43

Līdzīgi raksti

Universitāte

Jaunumi