Akcelerācijas programmā RTU «muskuļus uzaudzējis» jaunuzņēmums piedāvā autentiskuma identificēšanas sistēmu

10. janvāris
.
.
Foto: Andra Marta Babre

«Apsveram iespēju turpināt akcelerāciju,» saka jaunuzņēmuma «InLable» vadītājs Raivis Ņikitins. Uzņēmums, kura neviltojama preču marķējuma risinājums piesaistījis Vācijas mašīnbūves industrijas uzņēmumu interesi, strauju attīstību sācis ar Rīgas Tehniskās universitātes (RTU) Dizaina fabrikas īstenotās zaļo tehnoloģiju akcelerācijas programmas «Climate-KIC Accelerator Latvia» palīdzību.

Līdz 27. janvārim iespējams pieteikties nākamajam akcelerācijas uzsaukumam un saņemt individuālu mentoringu, ekspertu vadītas apmācības, piekļuvi «Climate-KIC Accelerator» partneru tīklam, iespēju prezentēt savu jaunuzņēmuma ideju ES un finansējumu līdz pat 25 tūkst. eiro. Īpaši aicināti pieteikties zaļo tehnoloģiju jaunuzņēmumi, kas jau ir identificējuši savu biznesa modeli un sasnieguši pirmo klientu.

«Climate-KIC Accelerator Latvia» ir viena no Eiropas inovāciju un tehnoloģiju institūta klimata zināšanu un inovāciju kopienas «Climate-KIC» iniciatīvām. Tās mērķis ir atbalstīt iniciatīvas klimata pārmaiņu ietekmes mazināšanai un tīro tehnoloģiju komercializācijai.

RTU kopš 2016. gada ir «Climate-KIC» partneris.

Preces pirkstu nospiedums

«InLable» ir «Climate-KIC Accelerator Latvia» otrā uzsaukuma fināla uzvarētājs. Akcelerācijas programmas laikā tas radīja laboratorijas prototipu marķējuma nolasīšanas sistēmai (iekļaujot marķējuma dizaina paraugus), uzrunāja un ieinteresēja kompānijas. Uzņēmums gatavojas šā gada sākumā paredzētiem industrijas izmēģinājumiem Vācijā. Biznesa idejas attīstīšanas ceļš bijis ļoti straujš – uzņēmums dibināts pērnā gada pavasarī.

«Tirgus ir piesātināts ar dažādiem preču identifikācijas risinājumiem, tomēr izrādās, ka joprojām pastāv akūta problēma,» saka R. Ņikitins. «InLable» attīstītā tehnoloģija ļauj lasīt marķējuma ģeometriskās īpašības nanometru līmenī. Tik precīzu viltojumu nav. Arī pats marķējums ir unikāls, tam ir, kā angliski saka, random surface structure – katrs marķējums ir unikāls kā pirkstu nospiedums, to var uzklāt uz jebkuras cietas virsmas, arī papīra, skaidro jaunuzņēmuma vadītājs. Viņš atklāj – bijusi ideja izveidot fizisku bitkoinu. Tomēr finanšu tirgus ir diezgan konservatīvs un aizsargāts, tāpēc nolemts sākt ar citām nozarēm, lai pierādītu, ka metode strādā. Uzrunāti farmācijas, luksuspreču, alkoholisko dzērienu ražošanas un mašīnbūves industrijas pārstāvji, visstraujāk atsaukušies pēdējie. Nozares izvēlētas, vadoties pēc viltojumu apmēriem. Viltojumi nodara milzu zaudējumus uzņēmējdarbībai, kā arī rada riskus cilvēku veselībai un pat dzīvībai, īpaši tas attiecas uz viltotiem medikamentiem vai, piemēram, ķīmijas produktiem. «Preču viltotāji bieži neievēro nekādus standartus attiecībā uz izejvielām un materiāliem, utilizāciju. Veicām nelielu pētījumu, kas rādīja, ka vairāk nekā 10 % no ķimikālijām, ko izmanto lauksaimniecībā, ir viltotas. Un tas viss nonāk zemē, pēcāk produktos veikalu plauktos un mēs to lietojam uzturā. Mūsu tehnoloģija nodrošina kontroli, procesu caurspīdīgumu,» uzsver «InLable» vadītājs.

Ļauj izsekot

«Mēs sevi pozicionējam kā autentiskuma identificēšanas sistēmu, viens no lietojumiem – cīņa pret viltojumiem. Esam identificējuši arī citas problēmas, piemēram, ražošanā var rasties vajadzība identificēt, izsekot produktu dažādās ražošanas stadijās un piegāžu ķēdēs. Esam jauni, vēl neesam apzinājuši visas iespējas, vadāmies pēc tirgus intereses. Galvenais rādītājs – tirgus interese. Tāpēc arī projektu uzsākām. Tagad tirgus interese ir no mašīnbūves industrijas, uz to lielākais fokuss,» viņš saka. Pēc sākotnējām sarunām ir skaidrs, ka vācu uzņēmumus interesē spēja unikāli marķēt produktus, kas var aizsargāt pret viltojumiem, gan, ja rodas kādas sūdzības, palīdzēt identificēt preci, piemēram, kādu detaļu, kas integrēta plašākā sistēmā.

Vairot pārliecību

«Akcelerācija dod starptautisku iespēju apgūt dažādas prasmes, iemaņas, iegūt mentoru atbalstu, palīdzību attīstības virziena izvēlē. Tās ir papildu smadzenes, kas ļauj ātrāk nonākt līdz industrijai. Protams, nauda vienmēr ir vajadzīga, bet primāri – palīdzība idejas attīstīšanā un strukturēta virzības plāna izstrādē. Mēs mērķtiecīgi nospraudām dažas industrijas un sākām tās sīkāk pētīt. Par «Climate-KIC» līdzekļiem izstrādājām prototipu. Tehnoloģiju veido marķējums un algoritms vai programmatūra, kas savienota ar kameru marķējuma nolasīšanai. Marķējuma izveidei mums nebija kompetenču, to palīdzēja izveidot RTU. Pirmie lāzermarķējuma piemēri tika uzklāti uz metāla gultņa,» informē R. Ņikitins.

Viņš uzskatāms par «Climate-KIC Accelerator Latvia» veterānu – piedalījies abos akcelerācijas uzsaukumos, ko līdz šim organizējusi RTU Dizaina fabrika. 2017. gadā viņš startēja ar jaunuzņēmumu «Adaplab Oil&Gas», kas izstrādā adaptīvus/pašregulējošus programrisinājumus industriālajiem kontrolleriem. Uzņēmējs saka – lai varētu sevi saukt par profesionāli, visu laiku ir jāturpina trenēties. Ir vienalga, kas tas par muskuli – prāta vai fiziskais muskulis –, tas ir jātrenē. Līdz ar to atkārtoti izejot akcelerācijas programmu, viņam bijusi iespēja arvien uzlabot dažādas prasmes, tajā skaitā, prezentēšanas māku, audzēt pārliecību par savām spējām. «Lai prezentētu savu ideju investoram, sava veida treniņš ir vajadzīgs visu laiku, jo tikai tā tu vari kļūt pārliecinošs, vari labāk saskatīt klienta vēlmes. Jaunuzņēmumiem sākumā nav nekā cita kā vien sava stāja un uzrunāšanas prasmes,» R. Ņikitins uzver.

Uzsvars uz «InLable»

Jautāts, kā attīstās «Adaplab Oil&Gas», viņš nosmaida – esot nonākuši tā saucamajā nāves ielejā, kas jaunuzņēmumiem bieži gadās. Par produktu 2017. gadā ieinteresējās enerģētikas un automātikas tehnoloģiju milža «ABB» meitasuzņēmums «B&R Automation» no Austrijas, kas piekrita investēt laiku un naudu, lai integrētu produktu sava uzņēmuma produktu klāstā. Tika noslēgts līgums, kas paredz ka industrijas partneris pats reklamēs un pārdos produktu. Diemžēl nācies secināt, ka industrija lēni pieņem jauninājumus, tai nepieciešami validēti apliecinājumi tā pārākumam pār līdz šim lietoto alternatīvu, lai kaut ko mainītu. «Ja es lietoju «Apple», kāpēc man to mainīt pret «Samsung», pat ja citi saka, ka tam ir lielāka funkcionalitāte? Es esmu apmierināts ar «Apple». Šajā nozarē ir līdzīgi,» viņš atzīst. Lai pārliecinātu par tehnoloģijas priekšrocībām, tā vēl jāpilnveido – jāpalielina tās funkcionalitāte, jāapaudzē ar lielāku intelektu. Tas prasa zinātnieku iesaisti un investīcijas. «Šobrīd veltām savu laiku, lai tiktu līdz nākamajam līmenim,» saka R. Ņikitins, vienlaikus piebilstot – «InLable» ideja attīstās raitāk, tāpēc uz to šobrīd ir lielāks uzsvars.

«InLable» un «Adaplab Oil&Gas» radušās ar «Komercializācijas Reaktora» atbalstu.

Kopīgot rakstu

Universitāte

Informācija par rakstu

Raksta autors

RTU Sabiedrisko attiecību departaments

Publikācijas datums

10. janvāris plkst. 13:55

Līdzīgi raksti

Ziņas