Materiālzinātnes un lietišķās ķīmijas fakultāte
Parādīt izvēlni
Materiālzinātnes un lietišķās ķīmijas fakultāte

ReTV: «Riepu» asfalta eksperiments ir veiksmīgs, RTU zinātnieki turpina pilnveidot tehnoloģiju

4. marts
.
.
Vilces pagastā sāk ieklāt inovatīvo asfaltbetona segumu. Foto: RTU arhīvs

Jelgavas novada Vilces pagastā pērn uzklātais eksperimentālais asfaltbetona segums, kura ražošanā izmantotas nolietotas auto riepas, ir ideālā stāvoklī. Rīgas Tehniskās universitātes (RTU) zinātnieki turpina darbu un šoruden varētu tikt izbūvēts vēl viens eksperimentāls ceļa posms ar uzlabotu asfaltbetona receptūru, ziņo ReTV. 

Šīs ziemas mainīgie laika apstākļi teju visos asfaltētajos ceļos izgrauzuši pamatīgas bedres. Arī uz garākā asfaltētā ceļa Jelgavas novada Vilces pagastā bedru un ielāpu netrūkst. Bedru neskarts gan palicis apmēram 350 metrus garais posms, kur pagājušā gada septembrī pirmo reizi Latvijā ieklāja asfalta seguma, kura sastāvā ir gumijas granulas no nolietotām riepām, stāsta ReTV. 

RTU, kuras Būvniecības inženierzinātņu un Materiālzinātnes un lietišķās ķīmijas fakultātes zinātnieku sadarbībā tika izstrādāta inovatīvā ceļa seguma receptūra, darbs turpinoties. Iespējams, rudens pusē turpat Vilcē varētu tikt uzklāts vēl viens eksperimentālais posms ar uzlabotu receptūru.

«Plašāka pielietošana ir atkarīga arī no vairākām politiskām niansēm. Pasaules Banka spiež, ka jābūt zaļajam iepirkumam, līdz ar to mums, zinātniekiem arī būs iespēja iesaistīties, lai piedāvātu tādu opciju – zaļais risinājums, izmantojot nolietoto riepu gumijas granulas. Vēl kavē fakts, ka Latvijā ir tikai divi ražotāji, kuri var modificēt, kuri ir iegādājušies modificēšanas mezglus,» sižetā uzsver RTU Ceļu un tiltu katedras vadošais pētnieks Viktors Haritonovs.

Lai arī esošā specifikācija neliedz būvniekiem izmantot pārstrādātu gumiju, eksperti lēš, ka plašāk inovatīvi materiāli ceļu būvniecībā varētu sākt parādīties pēc dažiem gadiem. «Būvniekam jāgarantē kvalitāte un, ja uzņēmēju tehnoloģijas to ļauj izdarīt arī, izmantojot gumiju, tas ir iespējams. Vienlaikus jānorāda, ka patlaban nav informācijas, kā šāds risinājums funkcionē ilgtermiņā reālos apstākļos. Tāpat, nav zināms, cik efektīvi ir iespējams pārstrādāt ar gumiju modificētu asfaltu tā, lai nepārtrauktu ceļa segā izmantoto aprites ciklu,» raidījums citē a/s «Latvijas Valsts ceļi» pausto.

Jauno kompozītmateriālu izstrādāja RTU Ceļu un tiltu katedras un RTU Materiālzinātnes un lietišķās ķīmijas fakultātes (MLĶF) Polimēru materiālu tehnoloģijas katedras zinātnieki starpdisciplinārā pētījumā, apvienojot savas kompetences un zināšanas. Recepte tapa Latvijas Riepu apsaimniekošanas asociācijas (LRAA) realizētā pilotprojektā pēc Latvijas Vides aizsardzības fonda administrācijas (LVAFA) pasūtījuma.

Kompozītmateriālā 15 – 20% bitumena ir aizvietoti ar gumijas granulām. Šāda recepte uzrāda optimālas īpašības asfaltbetona seguma ekspluatācijas uzlabošanai. Pievienojot bitumenam, kas asfaltbetonā satur kopā šķembas, gumijas granulas, kas iegūtas no nolietotam automašīnu riepām, tiek risinātas vairākas problēmas. Pirmkārt, inovatīvais kompozītmateriāls ir elastīgs, tādēļ tam ir ievērojami augstāka noturība pret risu un plaisu veidošanos, nekā līdz šim izmantotajam. Otrkārt, atkārtoti izmantojot nolietotas automašīnu riepas, tiek samazināts to kaitējums videi un veicināta aprites ekonomikas un ilgtspējas principu ievērošana ceļu būves nozarē.

Kopīgot rakstu

Jaunumi