Inženierekonomikas un vadības fakultāte
Parādīt izvēlni
Inženierekonomikas un vadības fakultāte

RTU IEVF izstrādā jaunu pedagoģisko sistēmu demokrātijas veicināšanai izglītībā, izmantojot drāmas metodi

12. aprīlis, 2023
.
.
.

2023. gada 1. aprīlī Rīgas Tehniskās universitāte (Inženierekonomikas un vadības fakultāte) uzsāk īstenot  Eiropas Savienības pētniecības un inovāciju programmas Horizon projektu AECED “Transforming Education for Democracy through Aesthetic and Embodied Learning, Responsive Pedagogies and Democracy-as-becoming” (Pārmaiņu īstenošana izglītībā demokrātijas stiprināšanai, izmantojot kultūras izpausmju un sociāli emocionālās mācīšanās/ķermeņa apzinātības sniegtās iespējas, izglītojamo centrētu pedagoģiju un demokrātijas piedzīvošanu praksē). Projekts tiek īstenots sadarbībā ar piecām Eiropas universitātēm no Somijas (projekta koordinators), Apvienotās Karalistes, Vācijas, Horvātijas un Portugāles.

Projektam kopējais piešķirtais finansējums ir 2,7 miljoni eiro, no kuriem ES programma Horizon ir piešķīrusi finansējumu 2,1 miljona eiro apmērā, bet 630 000 eiro ir Apvienotās Karalistes Pētniecības un inovāciju fonda piešķirtais finansējums. Projekta mērķis ir veicināt izpratni par demokrātiju kā cilvēka piedzīvotu sociāli emocionālu pieredzi, izstrādājot tam atbilstošu pedagoģisko ietvaru un metodiskos risinājumus.

Demokrātija ir viena no Eiropas Savienības vērtībām līdzās cilvēka cieņai, brīvībai, līdztiesībai, tiesiskumam un cilvēktiesībām. Cilvēces attīstības vēsture rāda, ka tikai demokrātija kā sabiedrības pārvaldības forma ir varējusi mazināt savstarpējos karus vai nežēlīgu autokrātu nākšanu pie varas, veicinājusi cilvēces labklājību un attīstību, aizsargājusi cilvēku pamattiesības un personisko brīvību. Tāpēc demokrātijas stiprināšanai izglītībā ir būtiska nozīme, un tās īstenošanai izglītības iestādēs jāattīsta demokrātiska savstarpējo attiecību kultūra, kas akcentē demokrātiju kā vērtību, attīsta kritisko domāšanu, problēmu risināšanas prasmes, ņemot vērā cilvēka emociju un sajūtu ietekmi uz mūsu izvēlēm un rīcību.

Līdzšinējā pedagoģiskajā praksē demokrātijas apguve ir balstījusies uz kognitīvo pieeju/mācīšanos, nepietiekami akcentējot sociāli emocionālās mācīšanās un ķermeņa apzinātības nozīmi vai arī ignorējot emociju un sajūtu ietekmi uz mācīšanās procesu un tā sasniedzamajiem rezultātiem. Projekta uzdevums ir izstrādāt pedagoģisko ietvaru demokrātijas veicināšanai izglītībā, izmantojot kultūras izpausmju / mākslas un sociāli emocionālās mācīšanās sniegtās iespējas.

RTU komanda izstrādās un trīs Latvijas vidusskolās aprobēs jaunu mācīšanas un mācīšanās modeli, kurā tiks izmantota drāmas metode (drama sketch method) dažādu mācību priekšmetu apguvē. Pēc tam, pamatojoties uz pētījuma rezultātiem, tiks izveidota rokasgrāmata un dažādu pedagoģisko instrumentu kopums (pedagogu profesionālās kompetences pilnveides materiāli, mācību materiāli, pielāgotas esošās metodes un metodiskie paņēmieni u.tml.) pedagoģiskā ietvara un demokrātijas vērtību sekmīgai iedzīvināšanai izglītībā. Tādējādi projekta rezultātā radīsies holistiska pieeja, kas apvienos dažādus mācīšanās veidus (estētiskā, kognitīvā, sociāli-emocionālā un ķermeņa apzinātības mācīšanās) un rosinās demokrātijas piedzīvošanas procesu izglītībā, vienlaikus veicinot skolēnu / studentu un skolotāju / docētāju uz demokrātiju vērstas holistiskas personības attīstību.

Projekta konsorciju veido sešas universitātes

Projekta koordinatore - Lapin Yliopisto (University of Lapland, Somija)

Projekta partneri

  • Rīgas Tehniskā universitāte (Riga Technical University, Latvija)
  • Ben Unizg Sveuciliste u Zagrebu, Uciteljski Fakultet (Faculty of Teacher Education, University of Zagreb, Horvātija)
  • Philipps-Universität Marburg (The Philipps University of Marburg, Vācija)
  • Universidade Aberta (Open University, Portugāle)

Projekta asociētais partneri - The University of Hertfordshire Higher Education Corporation, Apvienotā Karaliste

RTU pētnieku komanda  

  • Dr. paed. Prof. Karine Oganisjana, vadošā pētniece un projekta zinātniskā vadītāja,
  • Dr. oec., Prof. Nataļja Lāce, vadošā pētniece un projekta finanšu vadītāja,
  • Dr. oec., asoc. prof. Konstantins Kozlovskis, pētnieks,
  • Bc. paed. Rolands Ozols, zinātniskais asistents,
Kopīgot rakstu

Jaunumi